середа, 10 лютого 2016 р.

Конспекти уроків


«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу…»
Новела О.Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана кращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього

Навчальні  цілі:
навчальна: поглибити розуміння ідейного змісту новели “Останній листок”;
розвивальна: вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва( скульптура Мікеланджело «Моїсей»;

виховна: виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим.
Тип уроку: комбінований
 Очікувані  результати
Після  уроку  учні  зможуть:
- визначати  проблематику  та ідейний  зміст  твору;
- висловлювати власні  думки ,  враження ( усно  і письмово)

Обладнання: мультимедійна презентація, музична композиція «Пори року»  ( «Жовтень») П.І.Чайковського, пісня Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О’Генрі),
текст новели.


Епіграф уроку: «Прагнення    робити добро іншому є
 засобом подолання життєвих негараздів».
 О.Генрі

Добро - не наука, воно – дія.
 Р.Ролан
Хід уроку:

І.Мотивація навчальної діяльності

1. Життя — нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших. А письменники, як відомо є  саме такими. Дуже часто їхнє життя — це суцільні труднощі.
Складною виявилася й доля американського митця О. Генрі. Але він досить мужньо боровся з негараздами, О. Генрі любив повторювати: «Життя — не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно...» Можливо, саме тому, читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, який ми спробуємо сьогодні розгадати.
 Скажіть, будь ласка, який розділ ми розпочали вивчати?
 Так, він називається «Краса чистих людських взаємин».
 Як гарно звучать ці слова!
Які ж взаємини між людьми можна вважати такими: чистими і красивими?
( Взаємодопомога, взаєморозуміння між людьми тощо)

2.Інтерактивний прийом «Коло думок»)
3. В яких творах ми зустрічалися з такими героями?
 - Усі ми немов би мандрівники в цьому житті. Багато буде радості і щасливих днів. Але доведеться і труднощі долати.
- Як же подолати життєві проблеми? Хто приходить на допомогу?
 (Сім’я, друзі, які завжди підтримають у важку хвилину).
 Життєві труднощі прекрасно долав і американський письменник О.Генрі та герої його творів 
(слайд 1)
.(Звернення до слів О.Генрі на слайді).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку
 (Слайди 2, 3)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевіримо, як ви засвоїли матеріал, яких вивчався на попередніх уроках.
Інтерактивний  прийом ( слайд 4)
 1. Він відомий усьому світові під псевдонімом О.Генрі. Його справжнє ім’я ?
 2. Як  Вільям  Портер склав  свій  псевдонім  ?
 3.  Від кого з членів сім'ї письменник О.Генрі успадкував схильність до літератури?
 4. Ким працював письменник у в’язниці?
 5. Редактором якої газети працював письменник у 1894 році?
 6. Хто був першим перекладачем творів О.Генрі українською мовою?
  7. Чому хвора Джонсі так ретельно рахувала листки плюща за вікном?
 8. Яку “мазанину” малював старий Берман, щоб заробити шматок хліба?
 9. Назвіть останній шедевр художника Бермана.
 10. Скільки років чекало чисте полотно на мольберті Бермана на його шедевр?
 Що ми дізналися про Сью і  Джонсі ?  ….
     * Чому   містер Пневмонія   почав  перемагати  дівчину?
(  вона  вирішила  ,  що  ніколи  не одужає )
     * Чи має право людина бажати смерті?
     *Автор стверджує  важливу думку для нас: Джонсі одужає тоді, коли
захоче
           Слово вчителя.
              Бесіда
          Сьогодні ми почуємо розповідь про іншу молоду людину,
     Марію  Башкирцеву,українську художницю кінця 19 століття,яка дуже
     хотіла жити,але доля якої була невблаганною: через хворобу життя
    обірвалося в 24 роки.  (  слайд  5)



    *Повідомлення про Башкирцеву

 Марія Башкирцева була воістину унікальною особистістю.  Володіла шістьма  іноземними мовами,грала на роялі,гітарі,арфі,славилася як прекрасна співачка й художниця. Була знайома з Анатолем Франсом  , листувалася з Львом Толстим,Гі де Мопасаном та Іллею Рєпіним.»
Марія  з’явилася на світ у Гавронцях Полтавської області в  сім ї  вельможного дворянина, відставного поручика,згодом переїхала на Диканьщину.
      Десятирічну, її вивезли до Франції – дівчинка росла хворобливою.
У Парижі Марія готувалася стати співачкою і художницею. Але через ларингіт у 18 років вона втрачає голос а пізніше - і слух . Нехтуючи порадами
лікарів,Марія вступає до приватної академії живопису професора Жулана.
За два роки освоює семирічний курс академії . Напівхвора ( у 20 років її починає з’їдати туберкульоз) працює 12- 14 годин у майстерні, читає латиною,французькою,англійською.
       Марія пише про життя, отримує медалі і призи на виставках,пізнає смак
слави. А життя її згасає.
       З 13 років дівчина  вела щоденник, в якому занотовувала свої думки,почуття: «Так, я сухотниця,і хвороба прогресує» ; «Моя хвороба і мої
постійні заняття ніби зовсім оддаляють мене від реального світу; але ще ніколи я не розуміла його з такою особливою ясністю, виразністю,неможливою за звичайних умов…» (12 серпня 1884 р.); « Мене
страшить думка, що в мене не вистачить часу зробити все, що я хотіла б
зробити…»(9 грудня 1883 р.)
         Як письменницю Башкирцеву прославив особистий «Щоденник»,
написаний французькою мовою. Упродовж свого недовгого життя Башкирцева намагалася утвердити себе як особистість, захистити  гідність ..Їй не вдалося побороти хворобу,
Але вона змогла здолати час і вічність .Голос у неї відібрала хвороба,
Більша частина її картин згоріли, а ті ,що залишилися  ,  дивують чимось
Невимовним.

V. Підготовка до роботи з текстом новели.

Поясніть, що об’єднує подані слова і яку роль відіграють вони у тексті новели (слайд10):
 полотно, майстерня, туш, шедевр, пензель, натурник, мольберт,палітра, ілюстрація, фарби, Муза.
 (Це слова-професіоналізми, пов’язані з ремеслом художника. Вони строюють творчу атмосферу і допомагають глибше зрозуміти задум письменника у змалюванні життя головних героїв, зокрема старого Бермана, і відтворити в новелі тему мистецтва і життя богеми).

 Словникова робота (слайд 11)
Пневмонія – гостре запалення легенів.
Плющ – ліаноподібна рослина (дикий виноград).
Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.
Муза - – джерело поетичного натхнення

VІ. Робота з текстом новели.
Психологічний настрій.
А) Бесіда:

- У яку пору року відбуваються події у творі? (Учні зазначають, що восени, а вчитель пропонує прослухати музичну композицію «Пори року»                             ( «Жовтень») П.І.Чайковського).
  - Який настрій  передає  ця  мелодія ?
 У якій країні відбуваються події твору? (слайд 12)
 - У яких умовах мешкають герої новели?
 - Чому героями твору стали люди мистецтва? (слайд 13)
особливі люди;
почуття розвинені сильніше
легко поранити, образити
автор сам належав до цього світу
(Зачитуємо початок новели й разом з учнями потрапляємо до Грініч-Віліджа, бідняцького кварталу Нью-Йорка, де живуть люди мистецтва, й опиняємось у студії Сью і Джонсі. Знайомимося з дівчатами. Джонсі - пестливе імя від Джоана, - приїхала зі штату Мен, Сью народилася у штаті Каліфорнія. Молоді бідні художниці побачили, що "...їхні погляди на мистецтво, салат з листя цикорію та широкі рукави цілком збігаються".
Хвороба Джонсі  (  слайд 14)
 Далі учні спостерігають за поведінкою хворої на пневмонію Джонсі, котра, не маючи сил опиратися хворобі, рахує останні листки старезного плюща за вікном : 
"...я хочу побачити, як упаде останній листок. Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені хочеться розслабитись, ні за що не триматися й полетіти - дедалі нижче й нижче - як один з отих нещасних, виснажених листків.
"Знаходимо й зачитуємо опис плюща(  слайд 15) у новелі: ".
.. до половини тієї стіни видряпався старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння. Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини." 
Скажемо учням, що створена письменником реальна картина складається з окремих художніх деталей. Так, деталь - символ рослини плюща
 (в християнській символіці він трактується протилежно: як символ вірності і символ смерті, безсмертя) допомагає налаштуватись на загальний психологічний стан у новелі, на сприйняття авторської думки твору).
 
Б) Проблемна ситуація. 
Перед роботою над характеристикою образу Бермана бажано поставити проблемне запитання.( слайд 16)
О.Генрі стверджує: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо», і це справді можливо?» Кращі риси у новелі уособлює зовні непривабливий герой – старий пияк Берман.
В) Робота над характеристикою літературного героя (свої слова обов’язково підтверджувати цитатами з твору) ( слайд 17  , 18).
- Яке у вас склалося перше враження від Бермана?
( учні звертають увагу на те, що Берман типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, непривабливої зовнішності, жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності)
"Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело "Мойсей", кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не намалював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. Він надто багато пив і ще не облишав балачок про свій майбутній шедевр. Що ж до всього іншого, то це був буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялася, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі".

5. Рольова гра «Упізнай героя». (Слайд №19  ,20).

- Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами, життям заради когось.
(Звучать запитання).
1.  Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене? (Прометей. «Міфи про Прометея»).
2. Я залишила теплу домівку, люблючу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).
7. Компаративний аналіз героїв. (Слайд №21).

Що вам відомо про Мойсея?

Учень – мистецтвознавець: лайд 21)  

 Коментар.Завжди привертала увагу митців велична постать вождя ізраїльського народу пророка Мойсея,що ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій люд з єгипетської неволі.
      У 1515- 1516 роках Мікеланджело виконує для гробниці папи Юлія II
скульптуру Мойсея, яка сприймається як окремий твір вражаючої художньої
сили й виразності.
       Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. На
хвилину присів спочити Мойсей, але все його тіло в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою  притискає
він до себе скрижалі законів,а в набухлих жилах лівої пульсує гаряча кров.
       Минають тисячоліття,а ми й досі захоплюємося трагічною величчю
саможертовного подвигу титана- пророка Мойсея в ім я народу,співчуваємо
йому як людині,котра на довгому життєвому шляху зазнала також  гіркоти
невдач,зневіру і розпач,маючи, за словами І. Франка, «щось людське, м’яке
в старім серці пророка…».

(Учні доходять висновку, що порівняння це не випадкове: як Моїсей жертовно віддав життя для звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці.
 Як образ Моїсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами.
Образ  Моїсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести людині, що «це гріх – хотіти вмерти».

-     Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм?
 Чому?

 (Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).
-     Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинній галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоби він приніс задоволення, заставив когось замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело!

Г) Робота над розвитком вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва.


 Слово учителя:
   Митці різних епох Мікеланджело і О.Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – в цьому гуманізм великого мистецтва.
Прослухайте уважно пісню сучасного автора і виконавця Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О’Генрі). Чи вдалося їй передати ідею твору? (слайд 23)

-          Що змінилося б в ідейному спрямуванні твору, якби Берман залишився жити?( слайд 24)

 (Учні розмірковують над зміною фіналу. Вірогідно, новела б у таких спосіб втратила б не лише трагічне забарвлення, а й ідейну концепцію – висвітлити готовність до непоказної самопожертви та любові заради ближнього. Отже, ідея твору О.Генрі в самому образі Бермана).

1. Робота за епіграфами: (слайд 25)

«Добро – не наука, воно – дія. Р.Роллан», «У маленькому тілі часто таїться велика душа. Англійська приказка».
- Прочитайте уважно епіграфи сьогоднішнього уроку. Про кого із героїв твору ці слова? Чому ви так думаєте?
(Про Бермана. Він – людина дії. Зовні – невидний на вигляд, але в душі, щедра і добра людина).

2. Дослідницька робота.(Слайд №27).

 - Символом чого був намальований листок?
 (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє).
- А впродовж твору, що уособлює останній листок? 
(«Коли впаде останній листок, я помру» - символ безнадії. Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є» - символ відродження).
- Що віддаляє Джонсі від картини за вікном? Що ця відстань і ця перепона може символізувати?
 (Штора, як символ бар’єру між дійсністю та мрією, життям і смертю, реальністю та надією).
- Чому Сью називає малюнок Бермана – шедевром? 
(Він вселив надію Джонсі жити далі, якщо на вітрі і холоді ще тримається останній листок, то яке право вмирати має вона!)
-     Чим розплатився Берман за свій шедевр?
(Своїм життям).
-     Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? 
(Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому, створить не один такий шедевр. Дівчинка мріяла намалювати Неаполітанську затоку).

VІІІ. Висновки уроку.

         Цей старий  невдаха  ,  пияк  постає  перед  нами  взірцем  любові,  справжньої  духовної  величі, а  смерть  його  викликає  такий  самий  біль,  ніби  з  життя  пішла  близька  для  нас  людина  .  Виявляється  ,  що  шедевром  може  бути  не  тільки  грандіозне  полотно,  а  й  маленький  малюнок  ,  який  рятує  життя
Прагнення  робити  добро  іншому  є  засобом  подолання  життєвих  негараздів»  Ця  думка  відповідає  одній  із  заповідей  Божих  :  « Люби  ближнього  свого  ,  як  самого  себе «  Такого  принципу  дотримувався  О Генрі   в  житті
- Так чому О.Генрі називають «великим розрадником»?
- Які герої у світовій літературі схожі на Бермана? 
- робити  добро  означає ….

. ІХ. Домашнє завдання.

1.      Написати твір-роздум(поезію) на тему: “На які роздуми наштовхнув мене твір О.Генрі?”
2.      До уроку додаткового читання прочитати новелу О.Генрі “Дари волхвів”
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про волхвів.


Вправа ‘‘ Мікрофон

           ‘. Чого   навчила мене новела?
            *Любов, добро повинні бути не на словах, а на ділі.
            *Не треба вірити в якісь вигадані самим прикмети.
             *Добре мати таких друзів, як Сью, якби вона не розповіла про все Берману ,   не знати, як би склалися події.
            * Людина не повинна піддаватися хворобі, ліки не допоможуть, якщо людина втратить смак до життя.
            * Як часто не співпадають зовнішність і внутрішні якості людини!
            * Хотіти вмерти – це великий гріх!
             * Важливо не показати іншому, що ти чимось жертвуєш заради нього ( Сью малює, щоб купити Джонсі портвейну, а собі – ненажері – свинячих котлет)
            *Важливо вміти тримати себе як Сью після розмови з лікарем ( вона плаче, бо шансів вижити у Джонсі мало, але в кімнату до Джонсі заходить, витерши сльози і насвистуючи веселий мотивчик).
                 *Не слід ніколи клеїти на людину ярлики – ‘‘ п‘яниця ‘‘ ‘‘ невдаха ‘‘ – ми не знаємо людину до глибини.
                 *Страшно, коли     людина п‘є, нівечить свій талант.
                 *Як це гарно – подарувати людині  надію, віру в себе, в свої сили.
*Моральні уроки, отримані на цьому занятті
 (записано на листках
 плюща з картону) :
           *ніколи  не можна втрачати бажання жити;
           * інколи чиясь легкодухість оплачується занадто високою ціною - життям іншої людини;
*не можна сприймати людей, навіть непривабливих,негатив-
но, адже  в кожній людині є щось гарне, треба лиш вміти його  побачити;
           * важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем.
           *байдужість – це найбільша жорстокість
           *я не знаю вищого подвигу,аніж подати руку занепалому духом
                                                                                      (М.Гоголь)
           *голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші  вуха.
                                                                                         ( Ф.Ніцше)
         (Учні читають їх і розкривають зміст)             
.    ».

Робота за притчею Бруно Ферерро.
ТРОЯНДА
Австрійський поет Рільке якийсь час жив у Парижі. ІЦодня дорогою до університету він разом зі своєю прия­телькою француженкою переходив дуже людну вулицю.
На розі цієї вулиці сиділа вже старша жінка і проси­на милостиню у перехожих — завжди на тому самому місці, нерухомо, як статуя, з простягнутою рукою й опу­щеними до землі очима.
Рільке ніколи не давав їй милостині, а його приятель­ка часто знаходила для неї якийсь гріш.
Якось француженка спитала поета:
Чому ти ніколи нічого не даєш цій бідолашній?
Ми мали б їй дати щось для серця, а не лише для рук, — відповів той.
Наступного дня Рільке прийшов з гарною трояндою, що лиш почала розпускатися, і дав її убогій жінці. Рап­том жебрачка підняла очі, подивилася на поета і, жес­том затримавши його, з зусиллям підвелася, схопила його за руку й поцілувала її... І пішла, притискаючи троянду до грудей.
Цілий тиждень ніхто її не бачив. А потім жінка знову сиділа на тому самому місці — мовчазна, нерухома, як і раніше.
-         Чого потребувала жебрачка?
-         Чому саме Рільке вдалося її зрозуміти?
-   Життя – дивна штука! Іноді хтось потребує одного лагідного слова, щоби забути образу і витерти сльози, або від одного листка може залежати чиєсь життя, чи невдаха виявиться генієм                                                                       . Тож будьмо уважними до людей, що нас оточують! Можливо поряд є той, хто вас так любить і поважає, а ви цього не ціните! Можливо хтось поряд потребує не матеріальної, а саме духовної підтримки! Будьмо уважні!!!

Краса чистих людських взаємин





















 «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу…»
Новела О.Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана кращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього

Навчальні  цілі:
навчальна: поглибити розуміння ідейного змісту новели “Останній листок”;
розвивальна: вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва( скульптура Мікеланджело «Моїсей»;
виховна: виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим.
Тип уроку: комбінований
 Очікувані  результати
Після  уроку  учні  зможуть:
- визначати  проблематику  та ідейний  зміст  твору;
- висловлювати власні  думки ,  враження ( усно  і письмово)

Обладнання: мультимедійна презентація, музична композиція «Пори року»  ( «Жовтень») П.І.Чайковського, пісня Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О’Генрі),
текст новели.

Епіграф уроку: «Прагнення    робити добро іншому є
 засобом подолання життєвих негараздів».
 О.Генрі

Добро - не наука, воно – дія.
 Р.Ролан
Хід уроку:

І.Мотивація навчальної діяльності

1. Життя — нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших. А письменники, як відомо є  саме такими. Дуже часто їхнє життя — це суцільні труднощі.
Складною виявилася й доля американського митця О. Генрі. Але він досить мужньо боровся з негараздами, О. Генрі любив повторювати: «Життя — не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно...» Можливо, саме тому, читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, який ми спробуємо сьогодні розгадати.
 Скажіть, будь ласка, який розділ ми розпочали вивчати?
 Так, він називається «Краса чистих людських взаємин».
 Як гарно звучать ці слова!
Які ж взаємини між людьми можна вважати такими: чистими і красивими?
( Взаємодопомога, взаєморозуміння між людьми тощо)

2.Інтерактивний прийом «Коло думок»)
3. В яких творах ми зустрічалися з такими героями?
 - Усі ми немов би мандрівники в цьому житті. Багато буде радості і щасливих днів. Але доведеться і труднощі долати.
- Як же подолати життєві проблеми? Хто приходить на допомогу?
 (Сім’я, друзі, які завжди підтримають у важку хвилину).
 Життєві труднощі прекрасно долав і американський письменник О.Генрі та герої його творів 
(слайд 1)
.(Звернення до слів О.Генрі на слайді).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку
 (Слайди 2, 3)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевіримо, як ви засвоїли матеріал, яких вивчався на попередніх уроках.
Інтерактивний  прийом ( слайд 4)
 1. Він відомий усьому світові під псевдонімом О.Генрі. Його справжнє ім’я ?
 2. Як  Вільям  Портер склав  свій  псевдонім  ?
 3.  Від кого з членів сім'ї письменник О.Генрі успадкував схильність до літератури?
 4. Ким працював письменник у в’язниці?
 5. Редактором якої газети працював письменник у 1894 році?
 6. Хто був першим перекладачем творів О.Генрі українською мовою?
  7. Чому хвора Джонсі так ретельно рахувала листки плюща за вікном?
 8. Яку “мазанину” малював старий Берман, щоб заробити шматок хліба?
 9. Назвіть останній шедевр художника Бермана.
 10. Скільки років чекало чисте полотно на мольберті Бермана на його шедевр?
 Що ми дізналися про Сью і  Джонсі ?  ….
     * Чому   містер Пневмонія   почав  перемагати  дівчину?
(  вона  вирішила  ,  що  ніколи  не одужає )
     * Чи має право людина бажати смерті?
     *Автор стверджує  важливу думку для нас: Джонсі одужає тоді, коли
захоче
           Слово вчителя.
              Бесіда
          Сьогодні ми почуємо розповідь про іншу молоду людину,
     Марію  Башкирцеву,українську художницю кінця 19 століття,яка дуже
     хотіла жити,але доля якої була невблаганною: через хворобу життя
    обірвалося в 24 роки.  (  слайд  5)



    *Повідомлення про Башкирцеву

 Марія Башкирцева була воістину унікальною особистістю.  Володіла шістьма  іноземними мовами,грала на роялі,гітарі,арфі,славилася як прекрасна співачка й художниця. Була знайома з Анатолем Франсом  , листувалася з Львом Толстим,Гі де Мопасаном та Іллею Рєпіним.»
Марія  з’явилася на світ у Гавронцях Полтавської області в  сім ї  вельможного дворянина, відставного поручика,згодом переїхала на Диканьщину.
      Десятирічну, її вивезли до Франції – дівчинка росла хворобливою.
У Парижі Марія готувалася стати співачкою і художницею. Але через ларингіт у 18 років вона втрачає голос а пізніше - і слух . Нехтуючи порадами
лікарів,Марія вступає до приватної академії живопису професора Жулана.
За два роки освоює семирічний курс академії . Напівхвора ( у 20 років її починає з’їдати туберкульоз) працює 12- 14 годин у майстерні, читає латиною,французькою,англійською.
       Марія пише про життя, отримує медалі і призи на виставках,пізнає смак
слави. А життя її згасає.
       З 13 років дівчина  вела щоденник, в якому занотовувала свої думки,почуття: «Так, я сухотниця,і хвороба прогресує» ; «Моя хвороба і мої
постійні заняття ніби зовсім оддаляють мене від реального світу; але ще ніколи я не розуміла його з такою особливою ясністю, виразністю,неможливою за звичайних умов…» (12 серпня 1884 р.); « Мене
страшить думка, що в мене не вистачить часу зробити все, що я хотіла б
зробити…»(9 грудня 1883 р.)
         Як письменницю Башкирцеву прославив особистий «Щоденник»,
написаний французькою мовою. Упродовж свого недовгого життя Башкирцева намагалася утвердити себе як особистість, захистити  гідність ..Їй не вдалося побороти хворобу,
Але вона змогла здолати час і вічність .Голос у неї відібрала хвороба,
Більша частина її картин згоріли, а ті ,що залишилися  ,  дивують чимось
Невимовним.

V. Підготовка до роботи з текстом новели.

Поясніть, що об’єднує подані слова і яку роль відіграють вони у тексті новели (слайд10):
 полотно, майстерня, туш, шедевр, пензель, натурник, мольберт,палітра, ілюстрація, фарби, Муза.
 (Це слова-професіоналізми, пов’язані з ремеслом художника. Вони строюють творчу атмосферу і допомагають глибше зрозуміти задум письменника у змалюванні життя головних героїв, зокрема старого Бермана, і відтворити в новелі тему мистецтва і життя богеми).

 Словникова робота (слайд 11)
Пневмонія – гостре запалення легенів.
Плющ – ліаноподібна рослина (дикий виноград).
Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.
Муза - – джерело поетичного натхнення

VІ. Робота з текстом новели.
Психологічний настрій.
А) Бесіда:

- У яку пору року відбуваються події у творі? (Учні зазначають, що восени, а вчитель пропонує прослухати музичну композицію «Пори року»                             ( «Жовтень») П.І.Чайковського).
  - Який настрій  передає  ця  мелодія ?
 У якій країні відбуваються події твору? (слайд 12)
 - У яких умовах мешкають герої новели?
 - Чому героями твору стали люди мистецтва? (слайд 13)
особливі люди;
почуття розвинені сильніше
легко поранити, образити
автор сам належав до цього світу
(Зачитуємо початок новели й разом з учнями потрапляємо до Грініч-Віліджа, бідняцького кварталу Нью-Йорка, де живуть люди мистецтва, й опиняємось у студії Сью і Джонсі. Знайомимося з дівчатами. Джонсі - пестливе імя від Джоана, - приїхала зі штату Мен, Сью народилася у штаті Каліфорнія. Молоді бідні художниці побачили, що "...їхні погляди на мистецтво, салат з листя цикорію та широкі рукави цілком збігаються".
Хвороба Джонсі  (  слайд 14)
 Далі учні спостерігають за поведінкою хворої на пневмонію Джонсі, котра, не маючи сил опиратися хворобі, рахує останні листки старезного плюща за вікном : 
"...я хочу побачити, як упаде останній листок. Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені хочеться розслабитись, ні за що не триматися й полетіти - дедалі нижче й нижче - як один з отих нещасних, виснажених листків.
"Знаходимо й зачитуємо опис плюща(  слайд 15) у новелі: ".
.. до половини тієї стіни видряпався старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння. Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини." 
Скажемо учням, що створена письменником реальна картина складається з окремих художніх деталей. Так, деталь - символ рослини плюща
 (в християнській символіці він трактується протилежно: як символ вірності і символ смерті, безсмертя) допомагає налаштуватись на загальний психологічний стан у новелі, на сприйняття авторської думки твору).
 
Б) Проблемна ситуація. 
Перед роботою над характеристикою образу Бермана бажано поставити проблемне запитання.( слайд 16)
О.Генрі стверджує: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо», і це справді можливо?» Кращі риси у новелі уособлює зовні непривабливий герой – старий пияк Берман.
В) Робота над характеристикою літературного героя (свої слова обов’язково підтверджувати цитатами з твору) ( слайд 17  , 18).
- Яке у вас склалося перше враження від Бермана?
( учні звертають увагу на те, що Берман типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, непривабливої зовнішності, жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності)
"Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело "Мойсей", кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не намалював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. Він надто багато пив і ще не облишав балачок про свій майбутній шедевр. Що ж до всього іншого, то це був буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялася, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі".

5. Рольова гра «Упізнай героя». (Слайд №19  ,20).

- Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами, життям заради когось.
(Звучать запитання).
1.  Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене? (Прометей. «Міфи про Прометея»).
2. Я залишила теплу домівку, люблючу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).
7. Компаративний аналіз героїв. (Слайд №21).

Що вам відомо про Мойсея?

Учень – мистецтвознавець: лайд 21)  

 Коментар.Завжди привертала увагу митців велична постать вождя ізраїльського народу пророка Мойсея,що ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій люд з єгипетської неволі.
      У 1515- 1516 роках Мікеланджело виконує для гробниці папи Юлія II
скульптуру Мойсея, яка сприймається як окремий твір вражаючої художньої
сили й виразності.
       Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. На
хвилину присів спочити Мойсей, але все його тіло в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою  притискає
він до себе скрижалі законів,а в набухлих жилах лівої пульсує гаряча кров.
       Минають тисячоліття,а ми й досі захоплюємося трагічною величчю
саможертовного подвигу титана- пророка Мойсея в ім я народу,співчуваємо
йому як людині,котра на довгому життєвому шляху зазнала також  гіркоти
невдач,зневіру і розпач,маючи, за словами І. Франка, «щось людське, м’яке
в старім серці пророка…».

(Учні доходять висновку, що порівняння це не випадкове: як Моїсей жертовно віддав життя для звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці.
 Як образ Моїсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами.
Образ  Моїсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести людині, що «це гріх – хотіти вмерти».

-     Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм?
 Чому?

 (Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).
-     Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинній галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоби він приніс задоволення, заставив когось замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело!

Г) Робота над розвитком вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва.


 Слово учителя:
   Митці різних епох Мікеланджело і О.Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – в цьому гуманізм великого мистецтва.
Прослухайте уважно пісню сучасного автора і виконавця Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О’Генрі). Чи вдалося їй передати ідею твору? (слайд 23)

-          Що змінилося б в ідейному спрямуванні твору, якби Берман залишився жити?( слайд 24)

 (Учні розмірковують над зміною фіналу. Вірогідно, новела б у таких спосіб втратила б не лише трагічне забарвлення, а й ідейну концепцію – висвітлити готовність до непоказної самопожертви та любові заради ближнього. Отже, ідея твору О.Генрі в самому образі Бермана).

1. Робота за епіграфами: (слайд 25)

«Добро – не наука, воно – дія. Р.Роллан», «У маленькому тілі часто таїться велика душа. Англійська приказка».
- Прочитайте уважно епіграфи сьогоднішнього уроку. Про кого із героїв твору ці слова? Чому ви так думаєте?
(Про Бермана. Він – людина дії. Зовні – невидний на вигляд, але в душі, щедра і добра людина).

2. Дослідницька робота.(Слайд №27).

 - Символом чого був намальований листок?
 (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє).
- А впродовж твору, що уособлює останній листок? 
(«Коли впаде останній листок, я помру» - символ безнадії. Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є» - символ відродження).
- Що віддаляє Джонсі від картини за вікном? Що ця відстань і ця перепона може символізувати?
 (Штора, як символ бар’єру між дійсністю та мрією, життям і смертю, реальністю та надією).
- Чому Сью називає малюнок Бермана – шедевром? 
(Він вселив надію Джонсі жити далі, якщо на вітрі і холоді ще тримається останній листок, то яке право вмирати має вона!)
-     Чим розплатився Берман за свій шедевр?
(Своїм життям).
-     Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? 
(Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому, створить не один такий шедевр. Дівчинка мріяла намалювати Неаполітанську затоку).

VІІІ. Висновки уроку.

         Цей старий  невдаха  ,  пияк  постає  перед  нами  взірцем  любові,  справжньої  духовної  величі, а  смерть  його  викликає  такий  самий  біль,  ніби  з  життя  пішла  близька  для  нас  людина  .  Виявляється  ,  що  шедевром  може  бути  не  тільки  грандіозне  полотно,  а  й  маленький  малюнок  ,  який  рятує  життя
Прагнення  робити  добро  іншому  є  засобом  подолання  життєвих  негараздів»  Ця  думка  відповідає  одній  із  заповідей  Божих  :  « Люби  ближнього  свого  ,  як  самого  себе «  Такого  принципу  дотримувався  О Генрі   в  житті
- Так чому О.Генрі називають «великим розрадником»?
- Які герої у світовій літературі схожі на Бермана? 
- робити  добро  означає ….

. ІХ. Домашнє завдання.

1.      Написати твір-роздум(поезію) на тему: “На які роздуми наштовхнув мене твір О.Генрі?”
2.      До уроку додаткового читання прочитати новелу О.Генрі “Дари волхвів”
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про волхвів.


Вправа ‘‘ Мікрофон

           ‘. Чого   навчила мене новела?
            *Любов, добро повинні бути не на словах, а на ділі.
            *Не треба вірити в якісь вигадані самим прикмети.
             *Добре мати таких друзів, як Сью, якби вона не розповіла про все Берману ,   не знати, як би склалися події.
            * Людина не повинна піддаватися хворобі, ліки не допоможуть, якщо людина втратить смак до життя.
            * Як часто не співпадають зовнішність і внутрішні якості людини!
            * Хотіти вмерти – це великий гріх!
             * Важливо не показати іншому, що ти чимось жертвуєш заради нього ( Сью малює, щоб купити Джонсі портвейну, а собі – ненажері – свинячих котлет)
            *Важливо вміти тримати себе як Сью після розмови з лікарем ( вона плаче, бо шансів вижити у Джонсі мало, але в кімнату до Джонсі заходить, витерши сльози і насвистуючи веселий мотивчик).
                 *Не слід ніколи клеїти на людину ярлики – ‘‘ п‘яниця ‘‘ ‘‘ невдаха ‘‘ – ми не знаємо людину до глибини.
                 *Страшно, коли     людина п‘є, нівечить свій талант.
                 *Як це гарно – подарувати людині  надію, віру в себе, в свої сили.
*Моральні уроки, отримані на цьому занятті
 (записано на листках
 плюща з картону) :
           *ніколи  не можна втрачати бажання жити;
           * інколи чиясь легкодухість оплачується занадто високою ціною - життям іншої людини;
*не можна сприймати людей, навіть непривабливих,негатив-
но, адже  в кожній людині є щось гарне, треба лиш вміти його  побачити;
           * важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем.
           *байдужість – це найбільша жорстокість
           *я не знаю вищого подвигу,аніж подати руку занепалому духом
                                                                                      (М.Гоголь)
           *голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші  вуха.
                                                                                         ( Ф.Ніцше)
         (Учні читають їх і розкривають зміст)             
.    ».

Робота за притчею Бруно Ферерро.
ТРОЯНДА
Австрійський поет Рільке якийсь час жив у Парижі. ІЦодня дорогою до університету він разом зі своєю прия­телькою француженкою переходив дуже людну вулицю.
На розі цієї вулиці сиділа вже старша жінка і проси­на милостиню у перехожих — завжди на тому самому місці, нерухомо, як статуя, з простягнутою рукою й опу­щеними до землі очима.
Рільке ніколи не давав їй милостині, а його приятель­ка часто знаходила для неї якийсь гріш.
Якось француженка спитала поета:
Чому ти ніколи нічого не даєш цій бідолашній?
Ми мали б їй дати щось для серця, а не лише для рук, — відповів той.
Наступного дня Рільке прийшов з гарною трояндою, що лиш почала розпускатися, і дав її убогій жінці. Рап­том жебрачка підняла очі, подивилася на поета і, жес­том затримавши його, з зусиллям підвелася, схопила його за руку й поцілувала її... І пішла, притискаючи троянду до грудей.
Цілий тиждень ніхто її не бачив. А потім жінка знову сиділа на тому самому місці — мовчазна, нерухома, як і раніше.
-         Чого потребувала жебрачка?
-         Чому саме Рільке вдалося її зрозуміти?
-   Життя – дивна штука! Іноді хтось потребує одного лагідного слова, щоби забути образу і витерти сльози, або від одного листка може залежати чиєсь життя, чи невдаха виявиться генієм                                                                       . Тож будьмо уважними до людей, що нас оточують! Можливо поряд є той, хто вас так любить і поважає, а ви цього не ціните! Можливо хтось поряд потребує не матеріальної, а саме духовної підтримки! Будьмо уважні!!!

Краса чистих людських взаємин

Немає коментарів:

Дописати коментар