Положення про навчальний кабінет зарубіжної літератури
Положення про навчальний кабінет зарубіжної
літератури розроблено
відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» та інших законодавчих
актів України.
Дія цього Положення поширюється на навчальні кабінети,
що існують і створюються у загальноосвітніх навчальних закладах.
Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до
матеріально-технічного оснащення кабінету згідно із санітарно-гігієнічними
правилами та нормами і є обов'язковим для їх організації в загальноосвітніх
навчальних закладах (далі - заклади) незалежно від типу та форми власності.
Кабінетом вважається класна кімната закладу зі створеним
навчальним середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання та шкільним
обладнанням.
2. Мета,
завдання та основні форми організації
навчального кабінету зарубіжної
літератури
2.1. Основна мета створення кабінету полягає у
забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу та
реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної
середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14
січня 2004 року за № 24 (24-2004-п)та Наказу МОНУ від 20 липня 2004 року № 601.
2.2. Завданням функціонування навчального
кабінету є створення передумов для:
·
організації
індивідуального та диференційованого навчання;
· реалізації
практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
·
забезпечення
в старшій школі профільного і поглибленого навчання;
·
організації роботи гуртків та факультативів;
·
проведення засідань шкільних методичних об'єднань;
·
індивідуальної підготовки вчителя до занять та
підвищення його науково-методичного рівня.
2.3. Перед початком навчального року проводиться огляд кабінетів
з метою визначення стану готовності їх до проведення занять.
2.4. Державні санітарні правила і норми облаштування, утримання
загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного
процесу мають відповідати вимогам, затвердженим постановою Головного
державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63 (У0063588-01) та ДБН
В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».
теріьно-технічне забезпечення навчального
5. Оформлення навчального кабінету
5.1. На вхідних
дверях кабінету повинен бути відповідний надпис на табличці з назвою кабінету:
«Кабінет зарубіжної літератури»,
Крім того, на вхідних дверях класної кімнати може бути цифрове позначення
та літера класу, за якою закріплений даний клас загальноосвітньої школи,
наприклад «10-А клас».
5.2. Для оформлення кабінету передбачено створення
навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.
5.3. До постійних експозицій відповідно до спеціалізації
кабінету належать:
·
держаина символіка;
·
інструкція з
безпеки праці та пожежної безпеки, правила роботи в кабінеті;
·
портрети видатних
учених, письменників, композиторів;
·
карта світу,
політико-адміністративна карта України, тощо.
5.4. У секційних шафах кабінетів демонструються прилади,
колекції, фотовиставки тощо.
5.5. До експозицій змінного характеру належать:
виставка кращих робіт учнів;
·
матеріали до теми
наступних уроків, орієнтовні завдання тематичного оцінювання, державної
атестації;
·
додаткова інформація відповідно до навчальної програми,
зокрема про життєвий і творчий шлях письменників,
·
матеріали
краєзнавчого характеру;
·
результати
експериментальної та дослідницької роботи учнів;
·
результати
учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів тощо.
Матеріали експозицій оновлюються при переході до вивчення
нової теми.
5.6. Навчальний
кабінет зарубіжної літератури загальноосвітнього
навчального закладу повинні бути забезпечені настінними термометрами.
6. Керівництво навчальним кабінетом
6.1. Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає директор з числа
вчителів зарубіжної літератури
6.2. Завідувач кабінету несе
відповідальність за упорядкування, зберігання й використання
навчально-наочних посібників, обладнання та інших матеріальних цінностей.
6.3. До обов'язків завідувача
кабінету належать:
ü складання перспективного плану оснащення кабінету;
ü забезпечення умов для про ведення уроків;
ü сприяння оновленню та удосконаленню матеріальної бази
кабінету;
ü систематизація та каталогізація матеріальних об'єктів;
ü
забезпечення
дотримання в кабінеті правил електричної та пожежної безпеки, чистоти, порядку
тощо;
ü систематичне ведення
інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження,
витрати та списання матеріальних цінностей.
6.4. Розмір посадового окладу (ставки заробітної плати)
завідувача кабінету загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється
згідно з наказом МОН України від
29.03.2001 № 161 (гО.303-01) зареєстрованим у Міністерстві юстиції України
03.04.2001 за № 303/5494.
6.5. Перспективний план оснащення кабінету засобами навчання
та шкільним обладнанням складає завідувач кабінету за погодженням з директором
закладу, у разі необхідності (закупівля і
встановлення нового складного
обладнання) – з місцевим органом управління освітою, органами державної санітарно-епідеміологічної
служби та пожежної охорони.
У відповідності до Положення про піклувальну раду загальноосвітнього
навчального закладу, затвердженого наказом МОН України від 05.02.2001 № 45
(г0146-01) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.02.2001 за
№ 146/5337 і в межах, що належать до компетенції піклувальної ради, робота
і матеріально-технічне оснащення навчальних кабінетів контролюються і
спрямовуються піклувальною радою загальноосвітнього навчального закладу.
6.6. За згодою директора (заступника директора) закладу
приміщення кабінету може використовуватись для проведення уроків з інших
предметів, виховних заходів, батьківських зборів.
Методичні рекомендації
щодо оформлення навчального кабінету із зарубіжної літератури
загальноосвітніх навчальних закладів
На допомогу керівникам закладів освіти, завідувачам
навчальних кабінетів, керівникам шкільних МО, кафедр пропонуємо матеріали, що
можуть стати у пригоді під час оформлення кабінету зарубіжної літератури.
Кабінет – це навчальний підрозділ середнього загальноосвітнього
навчального закладу, оснащений наочними посібниками, навчальним обладнанням,
меблями і пристроями, що стосуються конкретного навчального предмета. В ньому
проводяться уроки, гурткові, позакласні і факультативні заняття, виховна
робота з учнями, систематичне підвищення наукової, педагогічної,
психологічної та методичної кваліфікації вчителів. Кабінет має бути
просторим, комфортним для учня і вчителя.
Навчально-пізнавальна робота з предмета
здійснюється за допомогою комплексного використання технічних засобів
навчання, організації роботи з підручниками, електронними посібниками, документами,
довідникою літературою, дидактичним матеріалом, мультимедійними додатками,
тощо.
Уся робота кабінету проводиться в тісному зв'язку з
іншими навчальними кабінетами і сприяє реалізації науково-методичної проблеми
навчального закладу.
Кабінет зарубіжної літератури – це спеціально обладнаний учбово-методичний центр, який
повинен забезпечувати найвищі рівні викладання літератури – науковий, естетичний, навчальний, методичний, виховний. Саме тут відбувається залучення учнів до світу
прекрасного, виховується любов до книги, формуються критерії сприйняття творів
світового мистецтва.
Мета вивчення світової літератури у загальноосвітній
школі, яка визначена у новій програмі 12-річної школи, а також зміст
навчального матеріалу безпосередньо впливають на обладнання, методи, прийоми та
форми роботи кабінету.
Розглянемо з
деякими уточненнями та міркуваннями проблему обладнання кабінету світової
літератури, визначимо її новий зміст за рубриками:
§ документальні матеріали;.
§ словесно-образна
наочність
§ критичні та
літературознавчі матеріали;
§ періодичні
видання;
§ методична
література;
§ довідкова
література;
§ наочність і
ТЗН;
§
Новий тлумачний словник української мови у
чотирьох томах. – К.: Аконіт, – 1999. – С. 204
§
Прессман
Л.П. Кабинет литературы; Пособие для
учителей. – 2-е изд., доп. – М.:
Просвещение, 1983.
– 144 с
§ матеріали досвіду школи; картотека.
Зміст роботи кабінету зарубіжної літератури визначається
навчальними програмами і підручниками, програмами факультативних занять та
планами позакласної роботи.
Вивіска навчального кабінету
№ кабінету
Назва кабінету
Завідувач кабінету, категорія, звання
І. Організація роботи кабінету та керівництво ним.
Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає директор з числа
досвідчених учителів зарубіжної літератури
школи.
Завідувач є організатором роботи вчителів та учнів з обладнанням кабінету.
До обов'язків завідувача кабінету входить:
§ планування (складає перспективний план і регламент
роботи на рік, що обговорюються на засіданні методичного об’єднання вчителів і затверджуються директором
школи);
§
забезпечення
безумовного виконання учнями і вчителями, встановлених для кабінету
правил техніки безпеки, санітарії та гігієни, а також правил поведінки
учнів на уроках, перервах та в позаурочний час;
План роботи кабінету передбачає:
§ поповнення кабінету наочними посібниками а також
організацію навчальної роботи кабінету, проведення тематичних атестацій,;
§ раціональне використання наявного в кабінеті обладнання;
§ проведення заходів, спрямованих на підвищення знань
учнів із зарубіжної літератури, організацію позаурочної роботи (робота гуртків,
участь у проведенні тематичних вечорів, шкільних олімпіад );
§ організацію навчально-методичної роботи вчителів у
кабінеті, підвищення їх фахового рівня шляхом самоосвіти, вивчення і
впровадження передового досвіду;
§ організацію виставок учнівської творчості.
При кабінеті створюється актив учнів, який допомагає в обладнанні
кабінету, бере активну участь у гуртковій роботі.
II. Розміщення і зберігання навчального обладнання та підготовка його до
використання на уроках
Навчальне обладнання, посібники та прилади зберігаються в кабінеті за
розділами програми і по класах з урахуванням потреби у використанні.
Демонстраційне обладнання зберігається окремо. Прилади загального призначення
виділяються в окремий розділ.
Для зберігання приладів та обладнання кабінет оснащується відповідними
меблями та пристроями.
Для роздавального матеріалу використовуються лотки, укладки.
Таблиці зберігаються в спеціальних шафах-ящиках.
Все майно кабінету записується до інвентарної книги встановленого зразка.
Облік та списання непридатного обладнання, приладів та інших посібників
проводиться відповідно до положень та інструкцій.
Кабінет має бути оснащеним
§ комплектом навчального обладнання із зарубіжної
літератури і комплектом навчально-методичних посібників для вчителів;
§ комплектом технічних засобів навчання та пристроями для
їх використання;
§ тематичною картотекою навчального обладнання;
§ картотекою аудіовізуальних засобів, відеотекою,
картотекою навчальних комп'ютерних програм;
§ бібліотечкою науково-популярної, довідково-інформаційної
і методичної літератури, підручниками, збірниками текстів для читання,
журналами, необхідними в навчально-виховній роботі із зарубіжної літератури;
§ картотекою дидактичних матеріалів, інструкціями з
виконання письмових робіт
§ картотекою завдань для здійснення індивідуального
підходу до навчання, організації самостійної роботи учнів, проведення
контрольних робіт, тематичних атестацій;
§ посібниками, виготовленими учнями;
§ інструментами і матеріалами для виготовлення, посібників;
§ протипожежним інвентарем, аптечкою;
§ інвентарною книгою.
Зразок інвентарної книги
№п/п
|
інвентарний
номер
|
назва
обладнання
|
кількість
|
ціна
|
Місце навчально-наочних посібників і робіт учнів у
кабінетах
У кабінеті влаштовуються
тимчасові та постійні експозиції посібників, зразків письмових робіт, книг,
тощо.
Представляються портрети видатних, поетів, письменників, а також довідкові
матеріали про них.
Тимчасово експонуються матеріали, необхідні для вивчення окремих тем і
розділів програми, посібники, виготовлені учнями, стінні газети, поради з
підготовки до тематичних, підсумкової державної атестацій, олімпіад, конкурсів
тощо.
III. Обладнання робочого місця вчителя
У кабінеті зарубіжної літератури
робоче місце вчителя обладнується робочим столом.
Класна дошка розміщується на передній стінці приміщення. Частина дошки
виготовляється з феромагнітного матеріалу. На ній мають бути тримачі для
таблиць. Над дошкою кріпиться екран, що вільно згортається, інтерактивна дошка.
IV. Робоче місце учня
Робочі місця учнів обладнуються відповідно до вимог наукової організації
праці, техніки безпеки, естетично-гігієнічних вимог.
У кабінеті зарубіжної літератури мають
бути:
§
• необхідна у навчально-виховній роботі історична,
художня, критична та мемуарна література, літературознавчі та мовознавчі
праці;
§
• різні типи
словників, довідників, інша інформаційно-довідкова література;
§
роздатковий,
наочно-ілюстративний матеріал (картки, ілюстрації, ребуси тощо) з літератури,
необхідний для належної організації навчальної роботи на уроках;
§ методичні листи, рекомендації обласного управління
освіти, ОІППО, районного відділу освіти, райметодкабінету;
§ таблиці, портрети письменників, інші навчально-наочні
посібники із зарубіжної літератури;
§ матеріали про зарубіжних письменників, які жили або
творили на території рідного краю(художні тексти, газетний та журнальний
матеріал), підручники, хрестоматії, монографії;
§ портрети письменників – класиків
світової літератури;
§ вислів видатного митця про значення літератури в житті
людини (суспільства);
§ словники всіх типів, обов'язково тлумачний, а також
іншомовних слів;
§ достатня кількість підручників, хрестоматій;
§ фахові газети та журнали, які школа передплачує для
кабінету;
§ ілюстрації до текстів художніх творів;
§ державні документи про освіту й культуру;
§ періодика (фахові журнали, газети, брошури);
§ учнівські роботи (кращі твори, дослідження, реферати,
повідомлення);
§ куточок розвитку логічного мислення школярів (оформлений
учнями);
§ набір пам'яток-орієнтирів для організації самостійної
роботи учнів;
§ виставка дитячих малюнків до текстів художніх творів;
§ робочі стенди, на яких можна розмістити матеріали
зарубіжної літератури;
§ матеріали проведених заходів;
§ матеріали лекцій, конференцій, вечорів, диспутів,
олімпіад, вікторин;
§ план проведення тижня зарубіжної літератури;
§ список рекомендованої літератури.
§ матеріали передового педагогічного досвіду вчителів
області, району, школи;
§ фонотека, фонохрестоматії, магнітофонні записи,
відеозаписи уроків зарубіжної літератури;
§
діатека навчальних
діафільмів, діапозитивів з предмета;
§
картотека наявних у
кабінеті матеріалів;
§
критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів, графік проведення тематичних атестацій.
На передній стіні – дошка, над дошкою – портрети
відомих письменників, на стрічці під портретами – вислови про значення літератури в житті людини. На протилежній від дошки
стіні можна помістити стенд у вигляді розгорнутої книги. Це практично кілька
окремих стендів: «Книга – джерело знань», «Методичний куточок», «Основні правила
читання твору», коротка інформація про письменника-ювіляра (портрет, роки
життя, найкращі твори, вислови про митця та інше). Можна використати стенд, на
якому постійно подається інформація про новинки літератури, матеріал до
святкових дат, матеріал, який вивчається на уроці, учнівські реферати, кращі
твори учнів, альбоми, листівки, малюнки... Зліва від дошки можна помістити
стенди, котрі інформують про конкретну форму уроку і містять відповідні
матеріали, скажімо: «Джек Лондон», «Оноре де Бальзак», «Фредерік Стендаль».
На задній стіні – шафи для зберігання книг, апаратури, інших
навчально-демонстраційних матеріалів.
Обов’язково у кабінеті зарубіжної літературимає бути художні
тексти, які необхідні для опрацювання під
час уроків та в позаурочний час. Художні твори періодично поновлюють з книжкових
фондів шкільної бібліотеки відповідно до програмового матеріалу, що вивчається
в даний час.
АТЕСТАЦІЯ КАБІНЕТУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
№ п/п
|
Вимоги до
кабінету
|
І.
|
Дотримання
державних санітарних правил і норм обладнання, утримання загальноосвітніх
навчальних закладів та організацій навчально-виховного процесу
|
ІІ.
|
Матеріально-технічне
забезпечення навчального кабінету
|
1.
|
Оснащення
кабінету:
|
-
комплектація засобами навчання, передбаченими переліком типових
навчально-наочних посібників;
|
|
-
необхідними ТЗН і пристосуваннями для їх ефективного використання;
|
|
- словесно-образною наочністю;
- критичними та літературознавчими матеріалами;
- періодичними виданнями;
- методичною літературою;
- довідковою літературою;
- матеріалами досвіду школи;
- законодавчими
документами про освіту;
- картотеками
навчального устаткування.
|
|
2.
|
Організація
робочого місця учня:
|
-
відповідність шкільних меблів (парт, столів, сгільців) діючим стандартам та
антропометричним вимогам (відповідність висоти стола і стільця зросту учня),
- маркування шкільних меблів,
- розміщення столів відповідно до гігієнічних норм.
|
|
3.
|
Організаціяробочого
місця вчителя:
|
- наявність робочого стола вчителя,
- наявність класної дошки,
- доцільність розміщення,
-
оснащення магнітною основою
|
|
4.
|
Розміщення
і зберігання навчального обладнання:
|
- нумерація місць, зберігання засобів навчання, наявність етикеток,
- наявність інвентарної книги,
-
наявність меблів та пристроїв для зберігання посібників та обладнання.
|
|
ІІІ.
|
Навчально-
методичне забезпечення кабінету
|
- навчальними програмами, які мають гриф МОН України і визначені як діючі
- підручниками, посібниками, хрестоматіями,
- підбірка книг для самостійного та позакласного читання,
- критичні статті вітчизняних та зарубіжних
літературознавців,
- поурочні та календарні плани,
- завдання для тематичної атестації,
- тематичні папки,
- зразки
олімпіадних та конкурсних завдань.
|
|
ІV.
|
Оформлення
навчальних кабінетів:
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Табличка з написом назви кабінету
Озеленення кабінету
Постійні експозиції:
Експозиції змінного характеру
- виставка
кращих робіт учнів,
- матеріали до
теми наступних уроків,
- додаткова
інформація відповідно до навчальних програм,
- результати
олімпіад» конкурсів;
- матеріали
краєзнавчого характеру,
- додаткова
інформація про життєвий і творчий шлях письменника.
Естетичний вигляд кабінету
|
V.
|
Керівнцтво навчальним кабінетом:
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Наказ про призначення завідуючого кабінетом, посадові
обов'язки заві-
дуючого кабінетом.
План роботи кабінету, паспорт кабінету.
Оновлення та удосконалення матеріальної бази кабінету.
Стан ведення документації відповідно до вимог.
Забезпечення дотримання чистоти і порядку.
Перспективний план оснащення кабінету
|
Немає коментарів:
Дописати коментар