неділя, 28 лютого 2016 р.

Конспекти уроків

Тема уроку:  Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа  „Останній дюйм”.

Мета:  ознайомитись  на уроці зі сторінками життя, літературною діяльністю Джеймса Олдріджа; навчати учнів переказувати текст оповідання, визначаючи ключові епізоди, актуалізувати знання з теорії літератури, формувати уміння, навички  сенканів з метою подальшого розвитку словникового запасу учнів, працювати над зв’язною усною й писемною мовою школярів, розвивати творче мислення.
 Виховувати вдумливого читача, формувати в учнів вміння переборювати складні ситуації, стимулювати бажання робити добро рідним, близьким; виховувати загальнолюдські компетентності: повагу до сімейних цінностей та родинних зв’язків.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ Учні досконало володіють текстом твору «Останній дюйм», розуміють значення нових слів та понять, коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми, висловлюють своє ставлення до проблеми оповідання.
Ключові компетентності: комунікативна, креативна, читацька, загально навчальна

ТИП УРОКУ
 Урок -  діалог  з використанням ІКТ
 «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся, нелегко подолати…»
Дж. Олдрідж           
         Методи і прийоми:  бесіда, коментоване читання, читання в особах, робота з ілюстраціями, робота в творчих групах, рольова гра
         Випереджальне завдання:  підготувати  розповідь про життєвий і творчий шлях письменника, прочитати оповідання «Останній дюйм», скласти фанфік
Міжпредметні зв’язки: етика, ОБЖ
         Обладнання уроку: портрет Дж. Олдріджа, підручник, мультимедійна презентація «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа „Останній дюйм”, відеоматеріали (фільм, знятий в 1958р. режисерами Теодором    Вольфовичем і Микитою Куріхінимцитатна доріжка «Афоризми видатних людей про стосунки батьків і дітей»
 Сім’я – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро. (В. Сухомлинський)
Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою.(Езоп)
Дитина, яка терпить менше образ, виростає людиною, яка більше усвідомлює свою гідність.
                                                                            М.Чернишевський


Хід уроку
І. Організаційний момент.  
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності
   Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Вік? Погляди на життя? А як треба жити? Що робити, щоб життя стало кращим?
Чи можливе подолання відстані між людьми?(проблемне питання) 
Слайд № 1 На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа „Останній дюйм”», ми спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми -- батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення.
На попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання: прочитати оповідання «Останній дюйм» та ознайомитися з біографією Джеймса Олдріджа.
А тепер я запрошую вас у творчу майстерню Джеймса Олдріджа. Слайд № 2
Сам Джеймс Олдрідж люб’язно погодився завітати до нас у гості і у вас є можливість поставити йому ряд  запитань. (учень-письменник сидить за столом, а учні класу задають йому запитання)
Запитання
Шановний Джеймсе Олдрідж, розкажіть, будь ласка, про свою родину?
Я народився 10 липня 1918 року у невеличкому селищі австралійського штату Вікторія в інтелігентній багатодітній  родині корінного лондонця (я був п’ятою дитиною). Незабаром наша родина переїхала у містечко Суон Хілл. Батько працював редактором місцевої газети. він був людиною освіченою, скромним і невибагливим у побуті.  Мати все життя присвятила нам, дітям; була вірним другом і супутником батька.
 Заробіток батька був невеликий: його ледь вистачало, щоб прогодувати сім'ю. Тривалий час молоко й масло було розкішшю в нашому домі...  Одягу  ніколи не купували: його шили й перешивали, передаючи від старших молодшим.
  Про що ви мріяли в дитинстві?
Можливо, вам це покажеться дивним, але я мріяв про те, щоб перетворити величезну австралійську пустелю на квітучий оазис. (це зелений острівець серед пустелі. )
Які спогади дитинства викликають у вас сльози?
Одного разу я поставив собі мету: придбати сідло для свого поні. З великими труднощами зібрав гроші. Коли ж нарешті можна було йти купувати сідло, батько був змушений віддати поні молочникові, якому заборгував велику суму.  Це був день справжнього відчаю.

Яку освіту ви здобули?
Мені пощастило вступити до спеціального комерційного коледжу в Мельбурні. Щоб мати можливість навчатися, я до ночі працював у редакції газети вантажником, виконував будь-яку роботу. У 1938 році я вступив до Лондонської економічної школи. Провчився один рік і вирішив повернутися до журналістики. Я став військовим кореспондентом кількох англійських газет. У 1938 році я вступив до Лондонського університету. Успішно його закінчив і  працював в редакції газети.
Розкажіть, будь ласка, про свій світ захоплень.
- Я любив рибальство, весловий спорт і полювання, авіацію та підводне полювання. Але постійним моїм захопленням було мистецтво, зокрема література. Я прекрасно знаю усю європейську літературу, а також американську і австралійську.
Які люди вам подобаються?
Я завжди зневажав білоручок, а симпатизував біднякам, простим, щиросердним людям. Прагну допомогти тим, хто попав в біду.

Ваша творча спадщина, яка вона?
Це романи «Справа честі», «Морський орел», «Дипломат», «Мисливець», книга «Золото і пісок» (збірник оповідань та новел).       
     Яка головна тема ваших творів?
У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама – вибір. Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду.
Шановний Джеймс Олдрідж, щоб ви хотіли побажати вашим шанувальникам?
*    Нехай кожен з вас задумається:
«А чи все я зробив для того, щоб рідним людям було біля мене затишно, спокійно!»

(слайд № 3 мета уроку)
       А зараз, користуючись дієсловами-помічниками, спробуйте сформулювати   мету  нашого уроку, а допоможе вам підказка (ознайомиться, аналізувати, переказувати, виразно читати, відповідати на запитання, робити висновки); (учні формулюють мету уроку)
Отже, ви правильно визначили мету нашого уроку (учитель формулює мету та завдання уроку)   (слайд 4)

ІІІ. Сприйняття і первинні усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивченого
*    Слово вчителя. Читаючи вдома оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм», можливо ви зустріли багато незнайомих слів. Які слова були для вас невідомими?

Отже, доцільно провести словникову роботу (слайд № 5)
          Лексичний  коментар
Дюйм одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.
Фут — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см.
Миля одиниця довжини, яка використовується тепер зде­більшого у морській справі, рівна 1852 метрам.
Фунт основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.
Хамсин сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пус­телі.
Авантюра ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і при­речена на провал. Підручник, ст. 248
*    4. Бесіда з учнями за змістом оповідання
*    «Сюжет і герої оповідання «Останній дюйм»» Слайд № 6 .
Ø Згадайте з уроків ОБЖ, що таке екстремальна ситуація. (Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини). Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»).
Ø  . Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.  
                  Робота з текстом
*    Завдання і запитання до учнів
-        Хто є головними героями оповідання? Слайд 7
-        Скільки років Деві?
-        А батькові?
-        У якій родині живе і росте хлопчик? 
(Англійська родина живе в Єгипті. Батько в минулому льотчик високого класу, утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію. )
Ø Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв,? (У сім’ї усі були байдужими одне до одного, їх взагалі важко було назвати сімєю.)
- Зачитайте, що автор говорить про батьків Деві. («Всі великодушні поривання у них у сім’ї завжди закінчувались невдачею, їм обом давно бракувало цього почуття – черствій плаксивій матері і різкому, нервовому батькові».)
*    Пригадайте документ, в якому проголошено права дитини (Конвенція про права дитини)
Ø Які ви знаєте статті про права дитини?
Ø Чи порушені права Деві як дитини?
Ø Яким було ставлення батьків до Деві? (хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться)
Ø - У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміють одне одного.)
Ø Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і людьми? Слайд 8 .

*    Чому зявилася тріщина у стосунках між рідними людьми?
слайд 9
Ø самотність
Ø недовіра
Ø Байдужість
Ø Зрада
Ø Конфлікт
Ø Непорозуміння
Ø Відчуження

Ø слайд 10
*    Асоціативний  диктант   ( ЗАПИС  В  ЗОШИТ)
*    Люблячі, турботливі, заклопотані, допитливі, добрі, ласкаві, грізні, караючі неслухняні, покірні, непокірні, самотні, втомлені, роздратовані, всепрощаючі

Отже, ми зясували причини непорозуміння між батьком і сином. Продовжимо мандрувати сторінками оповідання.
Ø Куди вирушили герої оповідання? (на узбережжя Червоного моря) слайд 11
Ø З якою метою? (батько хоче поправити своє матеріальне положення)
Ø Чи небезпечна ця поїздка?
- Як почуває себе у польоті хлопчик? Чому у нього «нещасний вигляд»?
- Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з батьком лишаються на одинці? Відповідь обгрунтуйте.
Ø Як батько ставився до сина під час польту? (роздратовано, різко, неуважно). Підтвердіть словами з твору.
Ø Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи узяв все потрібне для сина? (слайд 12
Ø Що трапилося з Беном під час останньої поїздки? (На нього напали акули, він був тяжко поранений.)
Слайд 13
Ø - А як повів себе Деві?
Ø - Чи вдалося врятуватися Бенові й Деві? Слайд 14
Ø - Що змінилося в їхніх стосунках? - Як про це говорить автор?  (Бен перестав кричати на сина. А Деві поступово перестав боятися батька. «Хлопець не хотів, щоб батько помер».)
Ø Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові?
Ø (Його доброти, самотності. Того, що хлопчик просто боявся батьків, відчував себе не потрібним їм. Усе це сталося тому, що дорослі просто жили своїм життям.)
Ø - Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька?
Ø  (Він поводився із сином, як з рівним, і це було новим у їхніх стосунках.)
Ø - Чи є майбутнє у стосунках батька й сина? (Так, бо вони люблять один одного, не залишив син батька в екстремальній ситуації)
Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?  Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.
*    Уявіть  ,  ви  потрапили  до  Деві  в  гості  і  хлопчик  показав  свій  сімейний  альбом. Чи  були  фотографії  йог  сімї ?
ІV. Узагальнення і систематизація знань Слайд 15
Ø Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завданння – скласти фанфік. Ми цю роботу вже виконували.
Ø Нагадайте, що таке фанфік?
Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.
*    Яка ж подальша доля наших героїв?
 (Інсценізація) Фанфік
Ø Деві, ти справжній герой. Тобі-таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.
Ø Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.
Ø Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?
Ø Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, Деві, мій маленький дорослий хлопчик.
Ø Мамо,мені вдалося врятувати батька і посадити літак.
Ø Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.
Ø І тебе, мамо?
Ø Так, синку. Я зрозуміла, моє життя без вас неможливе.
Ø Ти мене пробачиш, Бене?
Ø Я вже давно тобі все вибачив. Дуже радий тебе бачити.
Ø Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.

v Звернемося до нашого  епіграфа. Слайд 16
 Прочитайте його. Як ви його розумієте?  Дюйм це крок назустріч один одному – це та відстань, які необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки..
  Автор своєрідно вирішує проблеми батьків і дітей. Він відправляє своїх героїв в екстремальну ситуацію. Лише так, перед обличчям смерті герої розуміють, що вони рідні, батько і син, не лише по крові, а і мають душевну близькість. Починають долати останній дюйм, який відділяв їх один від одного протягом років. Відчувши відповідальність один за одного, батько і син змогли розгледіти, зрозуміти і по-справжньому полюбити один одного. Бути Людиною
*    Як ви думаєте, чи має місце ця проблема сьогодні? (ця проблема актуальна в усі часи, між батьками і дітьми виникає непорозуміння, байдужість).
*      Учитель. 
*    «Якими ви б хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» Слайд 17
*    (
*     
*    «Я хотіла б, щоби мої батьки давали мені змогу бути більш самостійною».
*    «Хочу, щоби батьки довіряли мені, щоби більше розуміли мене».
*    «Я хотів би, щоби батько любив мене».
*    «Хочу, щоби батьки ніколи не кричали на мене».
*    «Хочу, щоби батько ставився до мене, як до дорослої людини».
*      «Хочу, щоби мої стосунки з батьками були більш теплими»
*     
Ø Сьогодні на уроці ми згадували права дитини. В якому документі йдеться про права Дорослих і дітей (Конституція України)
Ø У кожної людини крім прав є ще і обов’язки. Чи виконують герої оповідання свої обов’язки? (не достатньо)
Ø  
Робота в групах. Слайд 18
Скласти поради для Бена і Деві (поділ на творчі групи. Учні записують у  зошитах  коментарі


 Бену                                                   Деві                                                                        
Більше уваги приділяти сину                                По мірі можливості зрозуміти проблеми батька
Стати другом і наставником                                 Допомагати батькові
Відкрито проявляти свою любов                         Не звинувачувати його
Поважати особистість сина                                  Прислухатися до порад батька
Приймати сина таким як він є                              Підтримувати у життєвих випробуваннях
Бути добрішим


Слайд 19
Робота в зошиті.
Закріплення вивченого Складання сенкану на тему «  Людина»
                                         Людина , Бен, Деві . Джоана.
Унікальна, неповторна.
Живе,творить, помиляється
(страждає,розчаровується, йде до мети)
Шукає свій шлях у житті
Особистість         
                             
                                     
                               
Рефлексія
1.    Слайд 20


2.     Сьогодні я дізнався…
3.     Було цікаво
4.     Я  зрозумів, що
5.     У мене вийшло …
6.     Я  зміг
7.     Я  спробую
8.     Мене здивувало
9.     Урок дав мені для життя
10. Мені захотілося


           Слайд 21

Запитання для підсумкової бесіди
·        У новелі є такі рядки: "Невже можна роками жити з сином і не роз-гледіти його обличчя?" Як ви їх розумієте ?
·        Яким ви уявляєте Деві в момент, коли він самостійно керує літаком? Що можете сказати про характер хлопця?
·        Як ви розумієте слова: "Їм обом потрібен час. Йому, Бену, тепер потрібне ціле життя, яке подарував йому хлопець"?
·        Поясніть назву новели "Останній дюйм".

         Слайд 22
       Заключне слово вчителя
      Дорогі діти! Бажаю вам, щоб ваші родини були наповнені затишком, взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями.      Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.  Оберігайте свої родини! Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

ОЦІНЮВАННЯ
        V. Оголошення домашнього завдання
1.Початковий рівень – виписати крилаті вислови з оповідання;
2. Середній рівень – характеризувати Деві;
4. Високий рівень – виконати творче завдання: написати твір-роздум на тему «Наближається останній дюйм, і все в руках хлопчика».











Немає коментарів:

Дописати коментар